Planos Municipais de educação: considerações sobre realidades rurais e desenvolvimento territorial

  • Maria Cristina Borges da Silva Universidade Tuiuti do Paraná

Resumo

This study presents some data on fourteen municipalities in the Metropolitan Region of Curitiba, located in the north of the capital, and seeks to analyze how rural areas, family farming, the school meals and school health programs are included in the Municipal Education Plans approved by the municipalities in 2015. These municipalities have in their territories important rural areas,
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agricultural products, family farmers and high percentages of low school attendance rates. The results show that few municipalities mention their realities, their municipal capabilities or weaknesses related to municipal rural areas in their SMEs, as well as in their goals and strategies. What is observed is that, in general, there is no mention of the local specificities. From the municipal plans analyzed, it is possible to see that there is still a long way to go, so that you can put into practice the territorial development project and the needs for living conditions improvement of the population, as well as the principles of respect for human rights, diversity and socio-environmental sustainability, as stipulated by law.

Biografia do Autor

Maria Cristina Borges da Silva, Universidade Tuiuti do Paraná
Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Paraná. Mestre em Ciências Agrárias pela Universidade Federal do Paraná. Possui graduação em Geografia, licenciatura e Bacharelado pela Universidade Federal do Paraná - Especialização em Espaço, Sociedade e Meio Ambiente, pelo IBEPEX. Desde 2002 é professora adjunta da Universidade Tuiuti do Paraná. Tem experiência nas áreas de Geografia e da Pedagogia, com ênfase em Educação Socioambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Ambiental, Educação Socioespacial e Educação do Campo, Análise Ambiental, Práticas Pedagógicas, Políticas Públicas, Meio Ambiente - Fragilidade - Risco Ambiental, Gestão Ambiental. Integra o grupo de Pesquisa do Observatório da Educação do Campo, do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação, na linha de Pesquisa Práticas Pedagógicas e elementos articuladores. Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Educacionais - NEPE - do curso de Pedagogia, desde o ano de 2004 até a presente data. Coordena o projeto de extensão permanente "Educação, Meio Ambiente e Cultura" - EMAC -, registrado na Coordenadoria de Extensão da Pró- Reitoria de Pós- Graduação, Pesquisa e Extensão, com início no ano de 2004, até a presente data.

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Publicado
2016-12-19
Como Citar
DA SILVA, M. C. Planos Municipais de educação: considerações sobre realidades rurais e desenvolvimento territorial. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 11, n. 29, p. 265-286, 19 dez. 2016.