Ancestry, race and gender in Rural Education: the knowledge circles of rural women in the territory of Chapada Diamantina/BA
Abstract
In this text, we invite the reader to learn about the ciranda of knowledge as a theoretical-methodological proposition for working with peasant women in Brazilian rural contexts, in order to strengthen the intersection between race, gender, and ancestry based on black-feminist and decolonial inspirations. To this end, we will present excerpts from a research study developed in the Postgraduate Program - Professional Master's Degree in Rural Education at the Federal University of Reconcave from Bahia, especially in the research line Culture, Race, Gender, and Rural Education in 2023. We propose to highlight a theoretical-methodological and political alignment, in black and decolonial feminist plots, to affirm race, gender, and ancestry as fundamental categories for understanding the modes of education, (infra)politics, and re-existence of rural women in the Brazilian context. With this, we understand that the circularity of the circle of knowledge, built in partnership with black and peasant women from the identity territory of Chapada Diamantina/BA, reverberates an inseparable interplay between theory, methodology and policy for research in Rural Education.
Copyright (c) 2024 Celiane Ribeiro Miranda Santiago, Priscila Gomes Dornelles Avelino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.