Avaliação de competências do enfermeiro hospitalar como subsídio para o cotidiano da educação permanente

Abstract

ABSTRACT

Nurses' competencies are conceived as a set of their knowledge, skills and attitudes to effectively perform their functions. The objective of this study was to identify the skills of nurses in the management of six dimensions in a hospital context. This is an exploratory descriptive study with a quantitative approach carried out with 28 nurses. Data collection was carried out by applying an instrument related to sociodemographic data and Nurse Competence Assessment Scale, built and validated by Bernardina (2019). As a result, nurses evaluated themselves as competent in relation to actions in work practice, that is, regarding the dimensions of technical and team work, as well as in the management of human resources. Only the material resource management dimension pointed to a gap in one item of knowledge, which indicates the possibility of developing pedagogical strategies in the perspective of responding to the needs of the hospital organization in this regard. Competency-based assessment is considered a topic that deserves attention, as it has impacts on the management of care and care, as well as on administrative functions, with a consequent improvement in health indicators.

 

Keywords: Nursing Team. Hospital. Professional competence.

 

Author Biographies

Maria Cecilia Da Lozzo Garbelini, Faculdades Pequeno Príncipe

Bióloga Professora de de Histologia e Embriologia. Orientadora no Mestrado em Educação da Faculdades Pequeno Príncipe

Cristiane Pavelski Dias

https://orcid.org/0000-0002-4183-8104

CV: http://lattes.cnpq.br/4142445259899525

Email cristiane.dias@aluno.fpp.edu.br

Graduada em Enfermagem pela Universidade Tuiuti do Paraná (2009). Atualmente é enfermeira da Prefeitura Municipal de Mandirituba. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem na Gestão e Gerenciamento, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento profissional e educação permanente.

Elaine Rossi Ribeiro

https://orcid.org/0000-0003-3492-217X

http://lattes.cnpq.br/9575920850713634

E-mail elaine.ribeiro@fpp.edu.br

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Estadual de Londrina (1978), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (1998), mestrado em Medicina (Clínica Cirúrgica) pela Universidade Federal do Paraná (2004) e doutorado em Medicina (Clínica Cirúrgica) pela Universidade Federal do Paraná (2006). Diretora Acadêmica da Faculdade Evangélica do Paraná por 6 anos. Exerceu a superintendência técnica do Instituto Municipal de Administração Pública de Curitiba - IMAP, tendo sido Diretora da Escola de Administração Pública -da Prefeitura de Curitiba. É docente de vários cursos de pós graduação nas áreas de Ensino, Educação permanente, Planejamento, Gestão, Liderança, Avaliação e Segurança do Paciente. Tem experiência na área de Gestão e Educação, com ênfase em liderança e avaliação. Foi diretora acadêmica do Instituto de Ensino e Pesquisa da Feaes. Atualmente é docente e pesquisadora da Faculdade Pequeno Príncipe em Curitiba, e do Programa de Pós Graduação Strictu Sensu - Ensino nas Ciências da Saúde. Participante do Grupo de Pesquisa PENSA. e editora chefe da Revista Espaço para Saúde.

Published
2023-09-04
How to Cite
GARBELINI, M. C.; DIAS, C. P.; RIBEIRO, E. R. Avaliação de competências do enfermeiro hospitalar como subsídio para o cotidiano da educação permanente. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 18, n. 49, p. 103-119, 4 set. 2023.