Avaliação de competências do enfermeiro hospitalar como subsídio para o cotidiano da educação permanente
Abstract
ABSTRACT
Nurses' competencies are conceived as a set of their knowledge, skills and attitudes to effectively perform their functions. The objective of this study was to identify the skills of nurses in the management of six dimensions in a hospital context. This is an exploratory descriptive study with a quantitative approach carried out with 28 nurses. Data collection was carried out by applying an instrument related to sociodemographic data and Nurse Competence Assessment Scale, built and validated by Bernardina (2019). As a result, nurses evaluated themselves as competent in relation to actions in work practice, that is, regarding the dimensions of technical and team work, as well as in the management of human resources. Only the material resource management dimension pointed to a gap in one item of knowledge, which indicates the possibility of developing pedagogical strategies in the perspective of responding to the needs of the hospital organization in this regard. Competency-based assessment is considered a topic that deserves attention, as it has impacts on the management of care and care, as well as on administrative functions, with a consequent improvement in health indicators.
Keywords: Nursing Team. Hospital. Professional competence.
Copyright (c) 2023 Maria Cecilia Da Lozzo Garbelini, Cristiane Pavelski Dias, Elaine Rossi Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.