Samba and afro-brazilian religiosity in the films of Nelson Pereira dos Santos

  • Márcio Zanetti Negrini Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Cristiane Freitas Gutfreind Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Abstract

This article tries to elaborate the thematic recurrence of samba and afro-brazilian religiosity in the characters representation of Brazilian director Nelson Pereira dos Santos. First of all, we try to to put such sociocultural elements and their transversal nature in the director’s filmography into context. In the sequence, we present an political-affective analysis of the main characters of the films Rio, Zona Norte (1957) and Boca de Ouro (1962), regarding their first plan framing in such works. This way, we investigate how music and religion surround these characters’ resilience and emancipation regarding the social-political state of affairs in which they find themselves through filmic narrative. Therefore, we use as theoretical-methodological approach Badiou’s (2004) reflection on the film character and the first plan framing under the view of Kracauer (2001) and Deleuze (1985).

Author Biographies

Márcio Zanetti Negrini, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Realiza doutorado por meio do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Trabalha junto ao Grupo de Pesquisa Cinema e Audiovisual: comunicação, estética e política – Kinepoliticom – e é assistente editorial da Revista E-Compós.
Cristiane Freitas Gutfreind, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
Doutora em Sociologia pela Université de Paris 5 - René Descartes. Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS e pesquisadora do CNPq. Coordena o Grupo de Pesquisa Cinema e
Published
2017-03-08