Comic books’ characters and tattoos’ consumption.

  • Matheus Soares Noronha ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing
  • José Carlos Rodrigues ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing https://orcid.org/0000-0002-5003-8707
  • João Batista Cardoso USCS - Universidade Municipal de São Caetano do Sul ;UPM - Universidade Presbiteriana Mackenzie

Abstract

This article aims to treat the consumption of tattoos related to comic book characters and the appropriation of their image to transmit symbolic representations. The culture of the consumption of tattoos and the literature of consumer behavior were used as the theoretical axis of development of the work. The main objective of the study is to verify how the comic characters influence the consumption of tattoos, and as a secondary objective to identify some of the behaviors and discourses of the consumers. The methodological course of the work counts on an exploratory qualitative research with interviews with tattoo artists and tattooed in São Paulo. The main results showed that the culture of comic consumption is already represented in the form of tattoos, directing buying behaviors that are linked to belonging; distinction and lifestyle.

Author Biographies

Matheus Soares Noronha, ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutorando em Marketing, Inovação e Estratégia pela ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing. Mestrado em Comportamento do Consumidor - Escola Superior de Propaganda e Marketing. MBA Intensivo em Marketing e Negócios - Católica Porto Business School (Portugal). Bacharelado em Publicidade e Propaganda - Universidade Presbiteriana Mackenzie. Colaborador da area de Comunicação e Digital na empresa ABEEólica - Associação Brasileira de Energia Eólica. 

José Carlos Rodrigues, ESPM - Escola Superior de Propaganda e Marketing

Aluno especial do Doutorado em Administração de Empresas da EAESP-FGV; mestre em Comportamento do Consumidor (ESPM); especialista em marketing e negócios digitais, storytelling e impacto da tecnologia no comportamento humano. Professor de Plataformas Digitais, e-Commerce, Marketing Ágil e Comportamento do Consumidor no MBA em Gestão de Mídias Digitais e Inteligência de Negócios, MBA em Gestão Estratégica em UX Design e pós-graduação lato sensu em Comunicação e Design Digital da ESPM; professor de marketing digital na pós-graduação lato sensu em Marketing e Comunicação Publicitária da Faculdade Casper Líbero; professor de digital branding na pós-graduação lato-sensu em Marketing e Branding da Business School São Paulo.

João Batista Cardoso, USCS - Universidade Municipal de São Caetano do Sul ;UPM - Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP com Pós Doutorado em Comunicação pela ECA-USP. Professor no Mestrado em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (PPGCOM_USCS) e no curso de Publicidade e Propaganda do Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie (CCL-UPM).

Published
2020-06-22