El cine y el audiovisual estratégias didácticas para la enseñanza de la Historia en la educación secundaria: una aproximación teórica y práctica
Abstract
The article analyzes from a theoretical and practical perspective the use of cinema and other audiovisual courses as didactical herramientas for the teaching of history in secondary education. Both topics stand out as cinema facilitates a more accessible and reflexive understanding of the past, promoting critical thinking, the active construction of historical knowledge and the development of digital skills. We are now addressing the issues of teaching history and the importance of using cinema in a structured and conscious way, differentiating between passive and active use and the use of audiovisual in school classrooms. Likewise, different methodologies are presented for integrating cinema into teaching, from simple projection to the production of content by part of the students. The article also exposes the differences between cinema and audiovisual, highlighting the versatility of audiovisual in the educational context. Examples of good practices and concrete experiences are included in how cinema has been used effectively to teach history, promoting audiovisual literacy and critical thinking. Finally, it is concluded that cinema and audiovisual, when used in a critical and structured manner, can transform the teaching of history, fomenting an education more connected with the sociocultural reality of students and developing their analytical and critical skills.
Copyright (c) 2025 Ilaria Bellatti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.