(Semi) Formation of Teachers in CNE/CP Resolution N. 04/2024 and the impoverishment of thought in contemporary education
Abstract
This article critically examines contemporary teacher training policies, focusing specifically on CNE/CP Resolution No. 04/2024, which established the National Curriculum Guidelines (DCNs) for the initial higher education training of teaching professionals in basic education. The study addresses the following question: What conception of training underpins these DCNs? To explore this issue, a theoretical and bibliographic study was conducted, drawing on research by scholars who analyze national teacher training policies within a sociopolitical context characterized by heightened curricular centralization. The study posits that current teacher training policies prioritize a reductionist and pragmatist approach to pedagogical practice and thought, neglecting training rooted in reflection and critical thinking. It argues that the precarization of teacher training policies is encapsulated in the concept of Semiformation (Halbildung). The conclusion is that the new Guidelines for initial teacher training in basic education promote a streamlined, corporate-oriented model of formation, thereby impoverishing thought. As an act of resistance, Adorno’s philosophical elaborations are employed to demonstrate how individuals, deprived of criticality, are ensnared by techniques of instrumentalized thinking, which obstruct genuine formation (Bildung) and resistance.
Copyright (c) 2025 Ademir Henrique Manfré

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.