Local History in the initial series of the municipality of Irati – Paraná
Abstract
Local History is important in valuing collective memories and rescuing stories that are forgotten to the detriment of official history. For a long time, the stories learned and perpetuated were only those of municipal leaders, of heroes; that is, ordinary subjects remained silenced. With this in mind, the present work is justified, the result of a doctoral project im Education, which is in its initial phase. Starting from concepts and issues that relate to Local History, the aim is to understand the perspectives of local history present in the early years of elementary school in the municipaly of Irati, Paraná. In this work, we will present the theorical assumptions, since empirical research has not yet begun. To this end, the authors who will serve as theoretical support in Local History are: Pierre Goubert (1988), Raphael Samuel (1990) and José D´Assunção Barros (2010, 2022). To discuss History Teaching in the initial years, we will rely on: Guimarães (2017), Bittencourt (2018), Luporini and Urban (2015), Cooper (2006, 2012) and Schmidt and Cainelli (2004). We believe that this study proposal becomes important as it will be useful for future research that seeks to understand where Local History is located in history teaching in the city of Irati an how teachers teach and understand this teaching proposal.
Copyright (c) 2024 Geyso Dongley Germinari, Franciele Czelusniak Costa Chepluki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.