Traditional knowledge and the interaction between individuals and nature in the amazon region according to Edgar Morin's view
Abstract
This study seeks to understand the division of areas of study and traditional knowledge, exploring the relationship between human beings and nature in the Amazon region. Using the Dialectic-Hermeneutic method in qualitative research, it investigates how the modern view contributes to the fragmentation of areas of study and human ties. The colonial model contrasts with the holistic approach of local knowledge in relation to nature, offering a complementary view of reality. The interaction between human beings and the environment reflects a change in the conception of nature, emphasizing utilitarian aspects and resulting in an increasing fragmentation of this relationship. This fragmentation is crucial for Edgar Morin, who proposes complexity as a more inclusive approach, integrating the anthropological sphere with other disciplines. Projects for the Amazon region must combine scientific knowledge with local knowledge, transcending the technocratic vision and preserving cultural specificities and biodiversity
Copyright (c) 2024 Ronaldo dos Santos Leonel, Everton Bedin Bedin Bedin, Lucicléia Pereira da Silva Pereira Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.