Traditional knowledge and the interaction between individuals and nature in the amazon region according to Edgar Morin's view

Abstract

This study seeks to understand the division of areas of study and traditional knowledge, exploring the relationship between human beings and nature in the Amazon region. Using the Dialectic-Hermeneutic method in qualitative research, it investigates how the modern view contributes to the fragmentation of areas of study and human ties. The colonial model contrasts with the holistic approach of local knowledge in relation to nature, offering a complementary view of reality. The interaction between human beings and the environment reflects a change in the conception of nature, emphasizing utilitarian aspects and resulting in an increasing fragmentation of this relationship. This fragmentation is crucial for Edgar Morin, who proposes complexity as a more inclusive approach, integrating the anthropological sphere with other disciplines. Projects for the Amazon region must combine scientific knowledge with local knowledge, transcending the technocratic vision and preserving cultural specificities and biodiversity

Author Biographies

Ronaldo dos Santos Leonel, UFPR

Doutorando em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E EM MATEMÁTICA (PPGECM - UFPR).Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA - UEPA). Graduado em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2010). Graduado em Educação do Campo com Habilitação Especifica em Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/ CAMPUS ALTAMIRA (2015).Professor Efetivo da Educação Básica na Rede Municipal de Ensino em Altamira -Pará.

 

Everton Bedin, UFPR

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor e Pós-Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), onde atuou como Vice-Coordenador (01/2022 - 08/2023) e Coordenador (09/2023 - 01/2026), e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI). Possui experiência na área de Química com ênfase em Química, trabalhando, principalmente, nos temas: formação docente, ensino-aprendizagem, TDIC, interdisciplinaridade e metodologias de ensino.

Lucicléia Pereira da Silva, UEPA

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Pará (2003), é mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela UFPA (2005) e Doutora em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Goiás (2016). Professora Adjunto I da Universidade do Estado do Pará e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA/UEPA). Possui experiência e desenvolve pesquisa em Ensino de Química e Ensino de Ciências

Published
2024-12-17
How to Cite
LEONEL, R. DOS S.; BEDIN, E.; DA SILVA, L. Traditional knowledge and the interaction between individuals and nature in the amazon region according to Edgar Morin’s view. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 19, n. 53, p. 141-160, 17 dez. 2024.