The state of knowledge about school indiscipline in the early years of elementary education
Abstract
The present study analyzed the academic production on school indiscipline in the early grades of elementary education, using the state of knowledge as methodology. Data were collected from the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), with a temporal scope from 2012 to 2022. Ten productions were identified in this area. Analysis categories included type of production, production location, authors' gender, concepts, most utilized authors, and theoretical-methodological trends. Results revealed a predominance of master's level works, mainly authored by females, with São Paulo state standing out as the most frequent production location. The most utilized authors were Aquino, followed by Foucault, Estrela, Garcia, and Freire. Regarding theoretical-conceptual trends, approaches exploring concepts of power, social control, critical pedagogy, and emancipation were highlighted. These findings suggest a growing concern with school indiscipline in the early grades of elementary education, especially in the context of São Paulo, and underscore the relevance of authors like Aquino and Foucault in the academic discourse on the subject.
Copyright (c) 2025 Cristiane Roberta dos Reis Rueffer, Cláudia Valente Cavalcante

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.