Use of virtual reality and augmented reality as a teaching resource in medical education
Abstract
The concept of medical education has developed in the last decades. The study aimed to understand the current situation of medical teaching regarding the use of Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) in medical courses in Curitiba/PR, using the subject of anatomy as the basis of analysis. This is an exploratory descriptive study, with a quantitative approach, involving anatomy teachers from medical schools. It was carried out in three stages: situational diagnosis, intervention with VR/AR and post-intervention teachers' perception. Most teachers use anatomical pieces and dissection techniques (78.6%) and 46% are unaware of AR and VR. Negative points include the cost of technology (53.6%), insecurity (50%) and teacher discomfort (43%). The positive points were the interest of students and the ease of administering the content. The acceptance of these technologies was greater in private institutions and for teachers with less training and teaching time. Most teachers consider the use of AR/VR possible. New research in this area is necessary to facilitate the dissemination and implementation of AR and VR in medical teaching institutions in the country
Copyright (c) 2024 Maria Cecilia Da Lozzo Garbelini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.