Educommunicative ecosystem and digital culture: potentialities in school spaces
Abstract
This article presents results found in research that inquired about Educommunication thought in the context of digital culture and aims to contribute to the discussion of Educommunication and its relationship with digital culture. With the development of digital technologies that provide communication and connectivity, as well as the crossing of society by digital culture, it makes sense to think about the contributions they bring to education. In this sense, it is necessary to reflect on how we experience digital culture and its educational potential in school spaces. Digital culture created a new model of more active, participative, co-authored, and creative media consumers and, in addition, enabled the birth of a content producer and digital influencer known as Youtuber: the YouTube social media content producer. In this sense, some questions arise: how can we look at the phenomenon of youtubers and find criteria to strengthen pedagogical practices based on dialogue, creativity, criticality and collaborative learning? How can understanding this phenomenon help us build an educommunicative ecosystem in school spaces? The research was carried out with a documentary approach of the netnographic type, using coding of qualitative data as technique of analysis and, seeking to elucidate possible connections between Educommunication and digital culture. The data were collected from the youtuber Felipe Neto's channel. The conclusions allow advances on the discussion regarding the construction of educommunicative ecosystems in school spaces considering the context of digital culture.
Keywords: Educommunication. Digital culture. Educoomunitive ecosystem.
Copyright (c) 2023 Ademilde Silveira Sartori

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.