A SEA OF (RE)EXISTENCE: THE ART OF/IN LGBTQIA+ BODIES WITH DISABILITIES IN A LIFE STORY

Abstract

The bodies of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Queer, Intersex, Asexual and other (LGBTQIA+) people with disabilities are constituted as of a group that has been historically marginalized and silenced, but who resist and fight together with social movements against hegemonic thinking and in favor of the re-signification of identities, be they of race, gender, class or sexual orientation, giving voice and visibility to subjects that are considered as minority groups. Research on people with disabilities in the LGBTQIA+ community is recent, and there is a scarcity of specific productions involving LGBTQIA+ people with disabilities in art. Thus, this study aims to reflect on the life trajectory of an LGBTQIA+ person with disabilities, searching, in her memories, to identify the elements of silencing, resistance, and life transformation through art. This is a work that uses Oral History in the oral history of life modality, grounded in feminist studies (decolonial and intersectional). Participated in the research a disabled LGBTQIA+ adult male actor who is 29 years old and frequented the formal school system and theater schools in the state of Rio de Janeiro, Brazil. It is concluded from his life story that the arts enabled self-knowledge, the discovery of sexuality, safety, strengthening of his identities, and confrontation of structural and cultural capacitism. On the other side, it was verified that there was silence for being a disabled gay body. Finally, it is emphasized that Alcides' life trajectory signals the need to problematize the role of Art in the inclusion of LGBTQIA+ disabled bodies in society.

Author Biographies

Emerson Takumi Yamaguti, Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba

Psicólogo, Fisioterapeuta e Pedagogo, especialista em Reabilitação em Neurologia Infantil pela UNICAMP, pesquisador do NTA- Núcleo de Tecnologias Assistivas da Engenharia de Produção e do NEGDS - Núcleo de Estudos de Gêneros, Diversidades e Sexualidades, ambos na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus Sorocaba-SP. Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Estudo da Condição Humana da UFSCar, campus Sorocaba. Possui experiência nas áreas da Fisioterapia, com ênfase em Neurologia Infantil, hidroterapia e Equoterapia, Psicologia Clínica, educacional e hospitalar e orientação pedagógica no teatro voltado para pessoas com deficiência. Áreas de interesse: relações de gênero, sexualidade e LGBTQIA+, pcd's e artes.

Viviane Melo de Mendonça, Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba

Professora Associada da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Departamento de Ciências Humanas e Educação, campus Sorocaba. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Pós-doutorado na Università di Roma La Sapienza, Mestrado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica (PUCCAMP) de Campinas e Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) . Desenvolve pesquisas em Gênero, Estudos Feministas e Sexualidades; atuando nos seguintes temas: memória social, heteronormatividade e heterossexualidade compulsória, educação, corpo e afeto e suas relações com a tecnologias, ciência, arte e cultura. Participa do "Núcleo de Estudos e Pesquisas Tecnologia, Cultura e Sociedade" e coordena o Núcleo de Estudos de Gênero e Diversidade Sexual (NEGDS), ambos da UFSCar. Está credenciada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd-So/UFSCar), linha pesquisa "Educação, Comunidade e Movimentos Sociai", e ao Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana (PPGECH-So/UFSCar), do qual atualmente é coordenadora. 

João Henrique Da Silva, Universidade Tuiuti do Paraná

Professor adjunto do PPGE da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP) e líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial e Diversidade (GEPEED). Doutor em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Filósofo e pedagogo. Pesquisa e orienta temas relacionadas à educação especial, inclusão escolar, educação escolar indígena, formação de professores e trabalho pedagógico.

Published
2022-12-12
How to Cite
YAMAGUTI, E.; MENDONÇA, V.; DA SILVA, J. A SEA OF (RE)EXISTENCE: THE ART OF/IN LGBTQIA+ BODIES WITH DISABILITIES IN A LIFE STORY. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 17, n. 47, p. 215-239, 12 dez. 2022.