Formação de Professores: projetos escolares como possibilidade de transversalizar a educação ambiental na educação básica
Abstract
This article refers to a study based on qualitative research, with a phenomenological and hermeneutic approach, having as a research question: what is this that is shown in Critical and Transformative Environmental Education in the narratives about the Brazilian and Colombian school context? The objective of the research was to understand how Critical and Transformative Environmental Education is shown in Basic Education schools, in different socio-spatial places in Brazil and Colombia. For the production of data, narrative interviews were used, which were analyzed using the Discursive Textual Analysis approach (MORAES; GALIAZZI, 2016). Thus, from an emerging category, we present the metatext entitled: The initial and continuing education of teachers: school projects as a possibility of transversalizing Environmental Education. The social relevance of this research is to enhance and implement the praxis of Critical and Transformative Environmental Education, from school projects in everyday school life, through teacher training, both in Brazil and Colombia.
Copyright (c) 2022 Fernanda Seidel Vorpagel, Cláudia da Silva Cousin, Leidy Gabriela Ariza Ariza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.