Formar para a emancipação no capitalismo tardio periférico: horizonte utópico de regulação da educação ou propedêutica revolucionária concreta?

Abstract

The article discusses the demand for thematization of possible relations between the notions of emancipation and Bildung based on Education and Emancipation (ADORNO, 2020), a work in which he addresses the radically alienating determinations of the Western history, both in the feudal world, governed by transcendental instances, and in the capitalist society, governed by the hegemony of instrumental reason. The emancipatory education is constituted at the same time as a concrete horizon of regulation of the educational system, whose telos is the promotion of adulthood and autonomy, and also as a revolutionary propaedeutic, based on the systematic debate on structural contradictions of capitalism and objective and subjective conditions to the revolutionary process. It supports the hypothesis that it is still current and fruitful the theoretical investment in the constant re-elaboration of the concept of Bildung, understood as critical-negative education, whose scope is to implement and consolidate social justice. It means eliminating from society all types of exploitation that oppresses and promote as much freedom as possible, from the powers of perfectibility inscribed in the humanization processes. Therefore, even if there are thinkers for whom the acquisition of knowledge is increasingly far from the idea of education of the spirit, the debate established here leads us to assume a contrary position. We understand that the issue regarding Bildung, cultural education, cultivation of the self and immanent constitution of subjectivity is not something that individuals and societies can abdicate, just as it is not a problem that ends in a definitive solution.

Keywords: Education. Emancipation. Bildung. Peripheral capitalism. Revolutionary propaedeutic.

Author Biographies

Adolfo Miranda Oleare, Ifes/Ufes

Professor de Filosofia do Instituto Federal do Espírito Santo Campus Vitória. Doutorando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2011) e mestre em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo (2006). Pela mesma IES, especialista em Filosofia (2004); licenciado em Filosofia (2010) e bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo (1994). No campus Linhares do Instituto Federal do Espírito Santo, a partir de 2013, iniciou a atuação em projetos de extensão universitária, a partir de parcerias com o Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), o Movimento de Pequenos Agricultores (MPA), o Centro de Defesa dos Direitos Humanos da Serra, o Programa de Proteção a Defensores de Direitos Humanos do ES, a Associação de Moradores do Bairro Aviso (AMBAV), entre outros movimentos sociais dedicados às pautas de classe, raça e gênero e às lutas por igualdade de direitos. A partir de 2017, sua atividade extensionista se ampliou no Ifes Campus Vitória, com a criação do Fórum de Movimentos Populares, Direitos Humanos e Cidadania Emancipatória, cadastrado em 2018 como Programa de Extensão.

Robson Loureiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor Associado da Universidade Federal do Espírito Santo. Pós-doutorado em Filosofia - School of Philosophy da University College Dublin (Irlanda), sob a supervisão do professor Brian O'Connor (2013-2014) - bolsa Capes. Estágio de Capacitação em Filosofia (Teoria Crítica) sob supervisão do professor Dr. Christoph Türcke (Hochscule für Grafik und Buchkunst - HGB, Leipzig, Alemanha - 2018/2). Doutor em Educação (História e Política) pelo PPGE / UFSC - Brasil (Bolsa Capes). Doutorado Sandwiche (2003-2004) na School of Education e do Department of German da University of Nottingham (Inglaterra, Reino Unido - Bolsa Capes). Mestre em Filosofia da Educação (PPGE / Unimep / SP - Bolsa Capes); Graduado em Filosofia (CCHN / Ufes). Professor em tempo integral (DE) no Centro de Educação (Departamento de Educação, Política e Sociedade - Deos/ Ufes). Integra o corpo docente da Linha de Pesquisa Educação e Linguagens do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE / CE / Ufes) e da Linha de Pesquisa Literatura: Alteridade e Sociedade, do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/Ufes). Áreas de interesse: Humanidades - literatura, cinema, música, teatro, artes plásticas articuladas à Filosofia (ética, estética, filosofia da ciência), Tecnologia, Psicanálise e Educação em diálogo com a Teoria Crítica da Sociedade. Livros organizados: "A Teoria Crítica volta ao cinema" (Edufes, 2018), "A teoria crítica vai ao cinema" (Edufes, 2010). Co-autor de: "Indústria cultural e educação nos 'tempos pós-modernos' (Papirus, 2003)". Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Filosofia e Linguagens do Centro de Educação da Ufes (Nepefil / CE / Ufes). Tel: (27) 40092534/2549 (PPGE / Ufes). E-mail: robbsonn@uol.com.br;robson.loureiro@ufes.br; robsonloureiro.ufes@uol.com.br. Nepefil na Web: http: //nepefil.ufes.br

Published
2021-12-17
How to Cite
MIRANDA OLEARE, A.; LOUREIRO, R. Formar para a emancipação no capitalismo tardio periférico: horizonte utópico de regulação da educação ou propedêutica revolucionária concreta?. CADERNOS DE PESQUISA: PENSAMENTO EDUCACIONAL, v. 16, n. 44, p. 15-41, 17 dez. 2021.