Ressignificando a prática pedagógica e concepções docentes acerca do diálogo entre saberes para o ensino de Ciências
Abstract
This study, with a qualitative approach, focuses on the conception and pedagogical practice of the science teacher in a public school in the state of Pernambuco (Northeast Brazil) from the perspective of the theoretical and methodological assumptions of ethnobiology. The research aimed to analyze, through observations in the classroom, if the pedagogical practice of the teacher contemplates the dialogue between knowledge in science teaching and; compare the teacher's conceptions about some concepts, such as: “Dialogue between Knowledge”, “Previous Knowledge” and “Ethnobiology”, through semi-structured interviews, before and after collaborative work. The investigation revealed that the teacher's teaching was shaped from the perspective of a traditional methodology. However, it was possible to perceive the reframing of the educator's conceptions, who had a fragmented knowledge about the concepts worked during the study. We highlight the need for the development of works like this, in order to generate in teachers the opportunity to reflect on their practices, promoting an education that values and respects the students' knowledge as social, historical and transforming subjects of their own reality.
Copyright (c) 2021 Gessikelli Silva Barbosa, Joaklebio Alves da Silva, Marcelo Alves Ramos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.
*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.