O Bom professor universitário de Ciências Biológicas sob a ótica de seus alunos: um apoio quantitativo
Abstract
In Brazil, high-quality teachers are commonly called good teachers and their composition is marked by the social-historical-cultural context, therefore, it changes. The objective of this work is to identify the characteristics of a good university professor for sixty students of degree in Biological Science. This is a quantitative survey from the application of a Likert scale questionnaire. For analysis, the calculation of the average ranking was used. The results indicated a high degree of agreement with: knowing how to transmit the content (4,9); mastering content (4,7); contextualize the classes (4,7); learn from their students (4,6); develop autonomy (4,6); relate well to its students (4,5); encourage research (4,5) and be a example (4,3). They did not agree or disagree about making exceptions (3) and disagreed about disapprove of many students (1,7) and did not fail the students (1,5). The thinking Edgar Morin's complex served as a basis for understanding the results. It was considered important to rethink the training of teacher trainers in such a way that a reform in the way of thought and university was possible, going to the path of thinking in the context and in the complex thus approaching the model of the good teacher exposed by students.
Copyright (c) 2021 Leandro Barreto Dutra, Elizabeth Antonia Leonel de Moraes Martines

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.