Identidade profissional docente no contexto da docência universitária: os sentidos de ser professor
Abstract
The aim of the text is to analyze the meanings that teachers who work at university attribute to the category “being a university teacher”. The starting point was to understand that the analysis of these meanings enables characteristics that configure the professional teaching identity of university teachers to be known. For this purpose, a questionnaire with 84 teachers of different fields of knowledge from a university from Brazil’s Northeast was applied, in which it was asked “For you, what does being a university teacher mean?”. The organization and the data analysis happened according to the content analysis and IRAMUTEQ similitude software analysis. The findings show that the teachers inserted in the context of university teaching organize the professional teaching identity from three main meanings: teacher as a knowledge holder, teacher as researcher and teacher as a trainer. These meanings indicate that teaching is a secondary activity if compared to research and knowledge is something transmitted by the teacher to the student.
Copyright (c) 2019 Renata da Costa Lima, Maria da Conceição Carrilho de Aguiar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.