State programs for expansion and financing of the country's higher education sector: FIES and PROUNI as a leisure of Archimedes
Abstract
The article analyzes the financing and expansion policy of the Brazilian Higher Education Institutions (IES), from 2001 to 2016, and the extensive benefits generated to your private sector, through state programs that grant direct and indirect financing. Methodologically, a quantitative-qualitative documentary research was conducted, analyzing centrally data from the Federal Revenue Service (RFB) and the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), linked to the Census of Higher Education; the National Student Performance Examination (ENADE), and the General Course Index (IGC), aiming at extracting information: budgetary and financial information from the Federal Government; expansion of HEIs and enrollments; and the quality of teaching and courses in public-private HEIs. It is considered that the national policy generated a greater aid to the private HEIs than to the public HEIs, creating a superior commercial education, and dissociated from research and extension.
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons* que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- Esta revista proporciona acesso público a todo o seu conteúdo, uma vez que isso permite uma maior visibilidade e alcance dos artigos e resenhas publicados. Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project.

*Esta obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.